me,myself & i

My photo
assalamualaikum.. hei.. im nyna.. my full name is Nurul Jasrina Akma.. im 20 years old.. da tua daa..hee cite2 i nk jd Pensyarah.. or Cikgu... i wish 1day a ade nursery sendiri.. sbb i suke banget sme bdk2... my hobi?? haha Membace!! bg jelah pape kt i..even buku cerita bdk 3taon.. i ttap bace..mlalui internet nie gk i crik bahan bacaan.. and share gan u guys.. hero favourite i.. haha Ahmad Faezal.. he is my mutiara hati dunia & insyaAllah smpy akhirat.. ily him so much.. doakan kami yew?? ^_^ i sorg yg simple.. talkative.. HAHA.. if u xknal i.. mst nmpk cm i gedik,ngade2 or poyo.. but if dh knal.. trust me.. i will be da one as ur bezfwen.. pape pon.. enjoy tau bace blog i nie.. moge dpt menambah ilmu kowg sume.. daa To sesape yg bce blog nie.. i juz nk share pengetahuan..pengalaman & about me..^_^ 4 u b; thanks a lot.. i want u knw dat u r my inspiration & strengthen.. i love u b... ^_^

Friday, August 6, 2010

wanita solehah & wanita jelek

Saudariku mukminah, seorang yang cukup berpengalaman tentang wanita, ketika ditanya, menjawab, “Wanita yang paling utama adalah yang paling tinggi ketika berdiri dan paling besar ketika duduk, paling jujur ketika berbicara, jika marah ia bersabar, jika tertawa cukup tersenyum, jika membuat sesuatu sangatlah baik, taat kepada suaminya, mengurusi rumahnya, mulia di hadapan kaumnya, rendah dalam dirinya, penuh cinta kasih dan banyak anak, serta yang segala sesuatunya terpuji.”

Seorang ditanya, “Tolong ceritakan wanita yang paling jelek.”
Dia menjawab, “Yang paling tidak baik di antara mereka adalah yang tertawa tanpa sebab yang pasti, berkata bohong, suka menyumpah suaminya, hidungnya di langit (sombong) dan rendah martabatnya.”

Begitulah wanita yang terbaik adalah yang taat pada suaminya, melakukan hak-hak suaminya, dan wanita yang paling jelek adalah yang sombong dan angkuh terhadap suaminya.

Alangkah indahnya ucapan Abû Dardâ’ ketika berbicara kepada isterinya, Ummu Dardâ’, “Jika kamu melihatku sedang marah, relakanlah aku. Jika aku melihatmu sedang marah, aku akan merelakanmu. Jika tidak, kita tidak akan pernah berteman (bersatu).”

Demikian, wahai Saudariku Muslimah, orang yang senantiasa memenuhi permintaan suami, selama dia meminta sesuatu yang tidak membuat marah, terutama yang membuat dia puas.

Wanita solehah adalah wanita yang membuat suaminya gembira/tenang ketika memandangnya, taat jika diperintah melakukan apa saja yang baik, menjaga diri dan harta suaminya ketika suaminya tiada dirumah.

Wanita solehah adalah wanita yang membantu kehidupan dunia suaminya dan akhiratnya. Dalam hal ini seorang penyair berkata,

Kebaikan yang harus didapat manusia dalam hidupnya
sehingga agamanya menjadi lurus.
Adalah hati yang bersyukur,
lisan yang selalu zikir
dan isteri solehah yang membantunya.
Demikianlah nasihat Rasulullah Saw. yang dapat kita manfaatkan, di antaranya adalah sikap isteri ketika suami menghendakinya, nampak positif dari sikap tersebut terhadap kehidupan mereka, dan hal yang boleh mendatangkan kebaikan dan kebahagiaan mereka

http://www.mymasjid.com.my

No comments:

Post a Comment

i lurve U ya Allah..

Allah menciptakan perkara-perkara yang luar biasa indah dan nikmatnya kepada orang-orang yang bertakwa sehingga menurut Nabi Muhammad s.a.w. di syurga itu terdapat apa-apa yang belum pernah dilihat oleh mata dan didengar oleh telinga serta tidak pernah pula terlintas di hati manusia.

"Berlumba-lumbalah kamu kepada (mendapatkan) ampunan dari Tuhanmu dan syurga yang luasnya seluas langit dan bumi, yang disediakan bagi orang-orang yang beriman kepada Allah dan rasul-rasul-Nya. Itulah kurnia Allah, diberikan-Nya kepada siapa yang dikehendaki-Nya. Dan Allah mempunyai kurnia yang besar." (Surah Al-Hadid; 21)

'Ya Allah, anugerahkanlah kepada kami syurga-Mu dengan rahmat dan kasih sayang-Mu. Jadikanlah kami hamba-Mu yang beriman dan bertaqwa. Kami teringin menemui-Mu di syurga. Ampunkahlah dosa-dosa kami.'