me,myself & i

My photo
assalamualaikum.. hei.. im nyna.. my full name is Nurul Jasrina Akma.. im 20 years old.. da tua daa..hee cite2 i nk jd Pensyarah.. or Cikgu... i wish 1day a ade nursery sendiri.. sbb i suke banget sme bdk2... my hobi?? haha Membace!! bg jelah pape kt i..even buku cerita bdk 3taon.. i ttap bace..mlalui internet nie gk i crik bahan bacaan.. and share gan u guys.. hero favourite i.. haha Ahmad Faezal.. he is my mutiara hati dunia & insyaAllah smpy akhirat.. ily him so much.. doakan kami yew?? ^_^ i sorg yg simple.. talkative.. HAHA.. if u xknal i.. mst nmpk cm i gedik,ngade2 or poyo.. but if dh knal.. trust me.. i will be da one as ur bezfwen.. pape pon.. enjoy tau bace blog i nie.. moge dpt menambah ilmu kowg sume.. daa To sesape yg bce blog nie.. i juz nk share pengetahuan..pengalaman & about me..^_^ 4 u b; thanks a lot.. i want u knw dat u r my inspiration & strengthen.. i love u b... ^_^

Thursday, October 7, 2010

tuntut ilmu bkn semata2 nk exam jerr.. ;p "tujuan tuntut ilmu!!!"

Memperbaiki Diri
Antara tujuan utama kita dalam menuntut ilmu adalah agar dapat memperbaiki diri.
Memperbaiki diri bermaksud berusaha bersungguh-sungguh untuk menambah ilmu pengetahuan serta membawa ibadah dan juga taraf kehidupan ke tempat yang lebih tinggi dari sebelumnya.
Dengan menuntut ilmu kita secara tidak langsung bukan sahaja mendapat petunjuk, malah dipimpin ke jalan yang lurus. InsyaAllah yang Maha Tinggi.
Contohnya, dengan menuntut ilmu kita dapat;
  1. Mendapat keyakinan yang lebih dalam ibadah.
  2. Solat terasa lebih khusyuk dari sebelumnya.
  3. Peningkatan kerjaya.
Pelbagai lagi nikmat yang akan kita perolehi dalam usaha memperbaiki diri, malah tidak terhitung dan cukuplah tiga contoh di atas. Sekiranya kita memahami ayat di atas (Surah Al-'Ankabuut [29] : 69) nikmat terbesar adalah mendapat pertolongan dan bantuan Allah yang Maha Agung. Pertolongan dan bantuan siapakah yang lebih besar dari itu?

Mensyukuri Nikmat Allah yang Maha Agung
Antara nikmat terbesar yang dikurniakan kepada manusia adalah nikmat akal untuk belajar dan memahami ilmu dalam menjalani kehidupan di dunia dan persediaan untuk akhirat.
Maka antara tujuan kita dalam usaha menuntut ilmu adalah sebagai tanda syukur atas segala macam nikmat-Nya.
Dengan ilmulah kita mengenal cara melaksanakan ibadah dan kategorinya; dan dengan ilmu jugalah kita mengenal kebaikan dan kejahatan; dan dengan ilmu juga kita mengetahui tentang dunia dan akhirat. Maka wajiblah kita bersyukur atas nikmat yang tak terhingga ini, iaitu nikmat akal dan ilmu pengetahuan.

Menegakkan Agama Islam
Menegakkan agama Islam bermaksud memuliakan, mengamalkan perintah dan larangannya, melaksanakan hukum-hukumnya, dan menyebarkannya dengan cara; melalui umat Islam yang beriman, beramal soleh dan bertamadun; iaitu berpendidikan, mampu memerintah, adil dan mampu memikul tanggungjawab sebagai hamba dan khalifah Allah yang Maha Tinggi di muka bumi.
Ia merangkumi pembangunan diri, keluarga, masyarakat dan negara serta meliputi aspek jasmani, rohani, emosi dan intelek berdasarkan prinsip Islam berpandukan al-Quran dan as-Sunnah.

Berfikir Dengan Adil
Berfikir bermaksud menggunakan akal untuk menyelesaikan sesuatu, manakala adil pula bermaksud meletakkan sesuatu perkara sesuai pada tempatnya.
Ramai yang berpendapat adil bermaksud sama rata, ini adalah pemahaman yang salah. Jadi, berfikir dengan adil bermaksud menggunakan akal dalam mempertimbangkan sesuatu perkara agar bertepatan dan bersesuaian pada tempatnya.

No comments:

Post a Comment

i lurve U ya Allah..

Allah menciptakan perkara-perkara yang luar biasa indah dan nikmatnya kepada orang-orang yang bertakwa sehingga menurut Nabi Muhammad s.a.w. di syurga itu terdapat apa-apa yang belum pernah dilihat oleh mata dan didengar oleh telinga serta tidak pernah pula terlintas di hati manusia.

"Berlumba-lumbalah kamu kepada (mendapatkan) ampunan dari Tuhanmu dan syurga yang luasnya seluas langit dan bumi, yang disediakan bagi orang-orang yang beriman kepada Allah dan rasul-rasul-Nya. Itulah kurnia Allah, diberikan-Nya kepada siapa yang dikehendaki-Nya. Dan Allah mempunyai kurnia yang besar." (Surah Al-Hadid; 21)

'Ya Allah, anugerahkanlah kepada kami syurga-Mu dengan rahmat dan kasih sayang-Mu. Jadikanlah kami hamba-Mu yang beriman dan bertaqwa. Kami teringin menemui-Mu di syurga. Ampunkahlah dosa-dosa kami.'